Kwahri Kenya!

Hallo allemaal,

Dit zal mijn laatste blog zijn in kenia ! Vanavond vertrek ik om 22.40 naar Amsterdam. Ik zal dan vroeg in de ochtend om 05.10 landen op Schiphol.

Vorige week woensdag zijn we in de avond vertrokken naar Mombasa. We hadden wat vertraging maar na 45 minuten vliegen waren we in het heerlijke kustplaatsje. Meteen bij het uitstappen van het vliegtuig merkte je de temperatuur verschil duidelijk. In Mombasa is het een stuk warmer dan in Nairobi. De temperatuur ligt zo een 10 graden hoger. Het was lekker tropisch warm. We namen de city shuttle naar het centrum van Mombasa in een hotel , hier hadden we afgesproken met de nicht van Diana die ons zou komen ophalen. Bij haar familie zouden we onze eerste nacht in Mombasa spenderen. Aangekomen bij het hotel moesten we even wachten en na ongeveer 30 min kwam de nicht genaamd Esther het hotel binnen lopen. Ze was met haar vader met de auto gekomen om ons op te halen. Ze waren allebei erg aardig en super gastvrij. Het was al donker toen wij bij het huis aankwamen. We kwamen binnen in een klein appartement. Het zag er oud uit maar ze hebben het leuk aangekleed. Een beetje oudbollig naar mijn smaak maar goed. De een na de ander stelde zich voor in totaal waren we nu met 12 mensen in het huis. En toen begon ik mij toch een beetje af te vragen waar deze mensen allemaal sliepen. Zou er nog een groot slaapdeel aan het appartement zitten ? of heb ik een paar kamers over het hoofd gezien? Na het eten bonen met rijst werden we naar onze slaapkamer gebracht. Oh dacht ik dot valt wel mee ! Er stonden 4 bedden waarvan 1 stapelbed het was erg krap maar goed. Dus we konden allemaal in een eigen bed slapen heerlijk dacht ik. Nou dit bleek dus niet zo te zijn. Alle vrouwen sliepen op een kamer! We sliepen met 6 vrouwen op 1 kleine, klamme,warme en vol met muggen kamer. Ik heb denk ik in mijn hele leven niet zo een vreselijke nacht gehad. We gingen redelijk laat slapen rond een uurtje of 00.30 en om 04.30 begon de man des huizes zich lekker te wassen en alles is super gehorig. En rond 05.00 begon de moskee te jammeren en gingen er allerlei wekkers in de kamer af. Ik kon wel janken, de hitte en de muggen waren nog het minste probleem. Na ongeveer een nacht rust op planken van 4 a 5 uur was ik helemaal gesloopt. Er is geen stromend water in het huis dus het hele huis staat vol met water tonnen het wc was een gat in de grond en de keuken was nog ranziger dan her toilet. Ik moest en zal hier zo snel mogelijk weg komen. Dus we gingen naar het strand. We gingen naar een private beach in Mombasa en dit was echt prachtig het maakte alles goed. Het prachtig witte strand met blauwe heldere zee was super om te zien. Het hele strand was voor ons zelf. Hier hebben we de hele dag doorgenomen. Ook een cocosnoot sap besteld, dit zou wel even duren wat hij moest nog uit de boom gehaald worden. Hoe vers wil je het hebben. De man klom in de boom en met een hakmes hakte hij de cocosnoot open en genoten we van het heerlijke verse sap. Het is echt prachtig in Mombasa alleen is erg geen toerist te vinden alle hotels en resorts zijn bijna helemaal leeg. Dit komt door de aanslagen die er een tijd geleden zijn geweest niemand wil hier meer heen. Gelukkig heb ik er niks van gemerkt en hadden we lekker het strand voor ons zelf.

In de avond zou Diana aankomen in Mombasa om deze week verder met ons te spenderen, nu wisten wij wel waarom ze een dag later kwam, die dacht vast no way dat ik in dat huis ga slapen. Wij wilde alleen zo snel mogelijk weg uit dat huis dus bij terug komst zeiden we dat we om 17.00 zouden opgehaald worden bij het hotel. Esther wees ons de weg en wij waren om 17.00 bij het hotel. Alleen zou Diana pas om 20.30 landen wij hebben dus zo een 4 uur in de lobby van het hotel gezeten omdat we dat huis niet meer in wilde. Achja de tijd ging erg langzaam maar alles beter dan in dat huis zitten zweten.

In de avond toen Diana aangekomen was zijn we eest ergens gaan eten en daarna naar een vriendin van Diana gegaan. Beth de vriendin van Diana woont net een stukje uit Mombasa. Diana wilde niks vertellen over het verblijf wat ik erg vervelend vond want ik wilde graag een keer goed slapen. Bij aankomst kon ik niet stoppen met lachen Beth verhuurt het appartement naast haar appartement en het was prachtig in mijn ogen. Huiskamertje, keukentje wc, douche en eigen slaapkamer. Hannah en Stephanie deelde een kamer en ik had er een voor mijzelf. Heerlijk heb ik die nacht geslapen met een ventilatortje op me hoofd. Er was alleen geen stromend water maar hier kon ik wel mee leven. Dit is blijkbaar een probleem die in heel Mombasa afspeelt.

De volgende dag had ik ontzettend veel pijn over me hele lichaam duidelijk verbrand. Ik heb me wel 5 keer ingesmeerd gister maar die zon hier is gewoon te vel. Vandaag was dus een bh loze dag want het deed veel te veel pijn die bandjes. Diana kon er wel om lachen nou ik wat minder. We hadden een reis naar malindi geplant. Dit is aan de noordkust van kenia en zo een 3!uur in de matatu. Dit was echt slopend. We zouden spullen gaan doneren aan kinderen daar van een basisschool ik was erg blij om de gezichten van de kinderen te zien toen ze hoorde dat ze allemaal spullen kregen. De kinderen hadden een dans voor ons gerepeteerd en dit was erg leuk om te zien. De school is gebouwd op een soort binnenplaats. De klas lokalen zijn van houten planken gemaakt en als het regend zijn alle kinderen nat want alles is gewoon open. 90% van de kinderen op deze school zijn wees. En wonen bij familie of vrienden dit was erg zielig om te horen maar waren we blij dat we iets voor ze konden betekenen. We zijn ongeveer 1.5 u in Malindi  geweest en toen weer terug naar Mombasa gegaan. De matatu begin ik steeds minder te waarderen, ik verlang naar de conexxion bussen.

In de avond zijn we naar een halloween party geweest en in tijde ben ik niet naar zo een leuk kinder feestje geweest. Het bleek gericht te zijn op kinderen en was echt vreselijk. Een meevaller was dat een halve liter bier maar 1.80€ was... Kom maar door met dat bier dan. Na dat we bijna twee uur daar hebben gezeten vertelde we Diana dat dit echt niet ons soort feestje was. Diana overlegde met Beth en haar vriendinnen en we besloten naar een andere tent te gaan. Dit was veel leuker. De draaide op zich wel ok muziek en het was gewoon een leuke club. Hier hebben we nog een drankje gedaan maar uiteindelijk zijn we rond 02.00 op huis aan gegaan. We hadden een erg lange dag achter de boeg gehad.

Op zaterdag zijn we naar het strand gegaan met Diana ook dit was een heerlijks strand. Een paar jongens wilde graag met ons op de foto na veel aandringen hebben Stephanie en ik een paar kiekjes met ze gemaakt. Hiervoor wilde ze ons graag wat aanbieden een ritje op een kameel. Er lopen hier op het strand mensen met kamelen rond en dan kan je een kamelen ritje maken. Dit vonden Stephanie en ik wel een goed plan. Wij gingen hoppa op de kameel zitten en Diana maakte wat foto's. Ondertussen waren de jongens flink aan het onderhandelen over de prijs en konden ze niet op een goed bedrag komen. Ik kon daar wel op lachen, we stapte de kameel af en liepen terug. Toch op een kameel gezeten hahaha! Na nog een paar dipjes in het water zijn we weer terug naar het appartement gegaan. Het was een heerlijke dag en de hebben de dag op het strand in de schaduw doorgebracht. Dit was een erg verstandige keuze dacht ik zo. Morgen vroeg zouden we naar de zuid kust reizen naar shimoni en oversteken naar Wasini eiland.

Helaas was zondag een enorm regenachtige dag. Het waren flinke tropische regen buien en het ging maar door. Daarom zijn we pas in de middag vertrokken naar Shimoni. Alle straten waren onder gelopen met water. We moesten onze schoenen uitdoen want het water kwam tot aan je enkels. Koffers de lucht in dus. Toen gingen we met de ferry naar de overkant van Mombasa. Mombasa is een soort van eilandje en daarom moesten we met een enorme pont. Hier kunnen ook allemaal auto's op. Toen we eenmaal over gestoken waren stapte we een bus in. Voor 250 shilling zo een 2.30€ zat je 3 uur in de bus naar Shimoni. Shimoni ligt vlak aan de grens van Tanzania en het is hier ontzettend mooi. Helaas kwamen wij aan op een regenachtige dag dus van al dat pracht en praal was weinig te zien. Eenmaal in shimoni namen we een klein kano bootje MET motor dat gelukkig wel. Gepropt met 6 andere staken we het water over naar het eiland. De regen begon weer dus we waren helemaal zeik nat toen we an de overkant aankwamen. We moesten nog een stuk lopen over het strand en door het drop om bij het huis aan te komen. En het huis wat ik eigenlijk wel verwacht had was ook erg primitief. Op ze een eiland geen stomend water en weinig ligt. Ik sliep met Diana samen in een bed. Voor ik ging slapen zag ik al een enorme spin en was ik doodsbang. Stiekem was ik dus wel blij met Diana naast me. Het matras was weer eens flinterdun dus helaas geen goede nachtrust de regen hield aan tot in de ochtend. En omdat de mensen hier daken hebben van metaal hoor je de regen erg goed. Het was een enorm kabaal!

Volgende dag (maandag) voelde ik me weer eens ontzettend belabberd. Gelukkig was de regen gestopt. We gingen ontbijten en voor dat je je bed uit was liep het zweet al over je rug. Ik snap niet hoe mensen in dit klimaat kunnen wonen zonder airco of ventilator. Vandaag zouden we gaan snorkelen en hier had ik me erg op verheugd. Echt prachtig is het water/ strand hier. Het water is zo helder dat je de bodem gewoon kan zien al is het 10 meter diep! We hebben mooie vissen gezien en krabbelen van alle formaten. De natuur hier is echt onvoorstelbaar een soort van paradijs! We gingen terug voor de lunch en hebben heerlijk gegeten. Na de lunch waren we allemaal best moe. Ik heb wel een uur geslapen ondanks de hitte. Aan het eind van de middag hebben we met onze personal guard/ gids een strand wandeling gemaakt. Deze meneer was altijd bij ons en deed alles wat wij wilde doen. In het begin was het een beetje vreemd maar uiteindelijk ook wel prettig iemand die je alle slaat zien. We hebben een stuk van het dorp gezien en langs de kust gelopen hier hebben we vissers mannetjes gezien en de zon onder zien gaan echt prachtig op zo een eiland.

Diana was vandaag weggegaan zou nu had ik een bed voor mij alleen. Alleen hoorde ik wat in mijn kamer lopen en mijn lichaam verstijfde ik dacht oh god oh nee wat nou weer. Na een paar minuten had ik de moet verzameld om Stephanie te roepen. Alle kamers zijn niet afgesloten van elkaar dus je je hoort elkaar overal. Stephanie kwam haar bed uit gestrompeld en vroeg wat er aan de hand was. Ik vroeg of ze het licht aan wilde doen en zag toen een enorme ! Kakkerlak gatverdamme wat vies. Gelukkig heeft Stephanie hem voor mij weggehaald. Hiervoor ben ik haar eeuwig dankbaar!!

Op dinsdag zijn we een wandeling gaan maken. We gingen van het ene uiterste naar het ander uiterste van het eiland lopen. Het was een erg mooie wandeling langs een mangrovebos echt prachtig. Het enige waar ik mij ontzettend aan stoorde en wat ik echt vreselijk vind is de hoeveelheid plastic er overal wel niet ligt. Langs de gehele kustlijn van het eiland ligt een ongelofelijke hoeveelheid plastic. Niemand die hier wat om geeft of die het opruimt. Ze gooien er gewoon nog wat plastic bij en geven er totaal niet om.

Halverwege de wandeling is onze gids in een boom geklommen om hier wat cocosnoten uit te halen. Die hebben we in het volgende dorp open gemaakt en opgedronken. Aan het eind van de wandeling waren we kapot door de hete zon er is hier gewoon niet tegen op te smeren. Onze gids belde naar de andere kant van het eiland en er kwam een bootje ons ophalen. Weer hadden we een heerlijke lunch gehad. In de middag zijn we nog even naar het strand gelopen om een duik te nemen. Het was gewoon te warm om ook nog maar iets te doen. Er waren veel kinderen aan het zwemmen die ons graag wilde aanraken en even met ons wilde kletsen. Even is het wel leuk maar op een geven moment word het irritant. Na een uurtje ofzo zijn we terug gegaan en hebben we avond gegeten. Mijn rug is bu behoorlijk aan het vervellen en heeft een heel mooi kleuren patroon van licht naar donker op het moment. Door het verbranden laat me vel nu los. Beetje jammer maar gelukkig alleen mij rug.

We zij vroeg naar bed gegaan omdat we de volgende dag vroeg op moeten. We moesten voor 07.00 aan de overkant bij Shimoni zijn om de bus te halen. We hadden een vlucht om 11.25 vanuit Mombasa dus we moesten snel zijn.

Volgende dag hebben we dus snel alle spullen ingepakt en met de kano terug gevaren. Bij de matatu namen we afscheid van de mensen. We hebben weer 3 uur in de bus gezeten en waren as om 09.30 in Mombasa. Weer moesten we met die pont over en het duurde wel een eeuwigheid. We stapte in de tuctuc richting het hotel en namen daar een taxi. Het ging erom spannen want we hadden nog maar 10 min voor dat de balie dicht ging om in te checken. We waren net op het nippertje op tijd. En konden zo het vliegtuig in lopen. Binnen een uurtje waren we weer in Nairbi en hier was het heeerlijk koel.

Gister avond zijn we nog uiteten gegaan met onze host mama en Charlene ons zusje. Het was erg gezellig maar vandaag gaan we toch echt naar huis. Alle spullen zijn ingepakt en ik kan niet wachten om weer lekker thuis te zijn. Alleen het heerlijke weer hier ga ik toch echt wel missen.

Voor nu was dit mijn laatste reisverslag. Ik heb een geweldige ervaring gehad hier in Kenia om nooit te vergeten. Ik heb veel mensen mogen ontmoeten en hier ben ik erg dankbaar voor. Ik waardeer mij leven in Nederland heel erg en alle relaties die ik daar heb. Maandag begint school weer dus beetje bijkomen zit er helaas niet in.

Tot in Nederland !!

Kus kamila

Follow the author: kamila Guarch
Promotions
verzekering studeren in het buitenland

Ga jij binnenkort studeren in het buitenland?
Regel je zorg- en reisverzekering via JoHo!

More contributions of WorldSupporter author: kamila Guarch
Content categories
Comments, Compliments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Access level of this page