De laatste week!

Donderdag hebben we pannenkoeken gegeten met alle vrijwilligers op kantoor. Erg gezellig. Wel een hele andere groep dan de week ervoor.

Vrijdag onze laatste schooldag gehad. Gezongen, gitaar gespeeld, voetbal, touwtjespringen en doei gezegd. aisée, de leraar, een paar foto's kado gegeven en kado'tjes aan onze Familie waar we sliepen gegeven.

Vlak voordat we de bus pakten naar Mole hebben we samen met Sylvester boeken gehaald voor de kidz active school. 70 boeken voor godsdienst en wetenschappen voor de kinderen. Dit konden we betalen van het sponsorgeld uit Nederland. Ze waren er erg blij mee!

Onze bus die om 13.30 uur zou vertrekken, vertrok pas om 20.30 uur. Chaos allom. Hij was stuk en moest gemaakt worden. Daarna was het wachten tot 21.15 uur tot de politie ons kon ondersteunen. Op dit tijdstip is een rit naar Mole te gevaarlijk, vandaar een politiemannetje met een mitrailleur die ons wel even zou verdedigen. Geen fijn gevoel als je zo moet reizen.

We gingen. Een hobbelige weg, alsof je op een trilplaat staat. Het beeld was alsof we in een Simulator zaten. Van links naar recht en weer terug. Alles leek goed te gaan, tot er een tegenligger kwam:

Een tegenligger sijnde met zijn lichten. Onze bus stopte en er werd wat geschreeuwd. Er ontstond hectiek. Onze tegenligger was iets verderop overvallen door 12 overvallers die hem staande hielden en bedreigden. Zelfs alle Ghanesen werden bang. Wij kregen het wat later mee en begonnen hem te knijpen. Er was nog een Bus met een politieman erin en samen met hen werd veel overlegd. Wat deden de overvallers? Kwamen ze onze kant op, omsingelde ze ons of deden ze niets? Dit leverde uiteindelijk een dilemma op. Stil blijven staan, doorrijden of omkeren? Het leger en versterking van de politie werd gebeld, maar het zou nog even duren voordat zij er zouden zijn. Uiteindelijk na ruim een half uur in angst stil te hebben gestaan, besloten de politiemannen vol gas door te rijden met hen vooraan in het gangpad van de bus, naast onze stoelen. De mitrailleur in schietstand, dat als ze ons overvalden, hij meteen kon schieten. Verder moesten alle grote Ghanesen voorin de bus rugdekking geven. Zo konden ze vechten als het nodig was. Uit angst zijn Masja en ik onder de stoelen gekropen, aangezien we het niet zouden overleven als de politieagent van de zijkant zou worden beschoten. Dit aangezien wij dan voor hem zaten en deze kogel zouden ontvangen. Vol gas reden we door, 15 minuten over het gevaarlijke stuk, totdat we gejuich hoorde. De politie en het leger reedt ons tegemoet, dus we waren veilig. Met knikkende knieën hebben we de verdere route afgemaakt en kwamen heelhuids aan in Mole motel. Bizar avontuur, maar we zijn nog nooit zo bang geweest.

Aangekomen in Mole hebben we daar heerlijk geslapen. De volgende dag kregen we een heerlijk ontbijt en hebben we genoten van de jeepsafari en de loopsafari. Zwijnen, antilopen, olifanten, apen, vogels, bokken hebben we allemaal van dichtbij mee kunnen maken. Erg tof! 's avonds lekker eten en een biertje als afzakkertje.

Zondag naar Kumasi vertrokken. Onderweg stoppen we bij tachiman, waarvandaan we het gehandicaptenproject Hand in Hand bezoeken. We deden deze rit via Tamale, wat een goedkopere en veiligere manier was. We waren daardoor wel wat meer reistijd kwijt. Een fijne busreis zonder problemen. Komisch watvoor ramptoeristen Ghanesen zijn. Gebeurd er iets op de weg, waardoor de bus toetert, afremt of stopt, dan gaat de halve bus staan om te kijken.

Tijdens de reis weer veel grappige momenten meegemaakt. Iemand was zijn telefoon kwijtgeraakt, waar de bus met iedereen daarin op moest wachten. Vervolgens rent er nog een jongen uit, die blijkbaar ook zijn tas was vergeten. Veel gelach klinkt door de bus. Verder weer moeten lachen om het ongegeneerd poepen met de deur open. Rijst gegeten met saus waarvan het stoom uit je oren schiet (we snapten al niet waarom het zo weinig saus was). Fruit gekocht, waarbij we vaak onderhandelen over het te betalen bedrag voor fruit, waarna we altijd meer fruit krijgen dan we vroegen. Gekke Ghanesen.

Hand in hand gezocht. een prachtig Nederlands project waar kinderen met een beperking de gehele dag aandacht krijgen d.m.v sporten, tekenen, weven, sieraden maken en knuffelen. We sliepen in een rotshuisje. In het huisje zelf zaten ook rotsen, wat erg schattig was. Gratis kregen we er ook wat spinnen en 1 grote salamander bij.

Na 1 nacht weggegaan om naar een ranch onder kumasi te gaan. In Kumasi de trotro gepakt, waarom mensen soms wel al 2 uur aan het wachten waren. Een trotro graat pas als hij vol is. Wij waren de laatste die een kaartje haalden. Veel geluk gehad dus.

Slapen aan een groot meer, Wat een heerlijke plek! Een mooi meer en de ranch ligt iets hoger. waardoor je over het meer kan kijken. De Franse eigenaresse legt ons volledig in de watten. Dinsdagochtend een tocht op paard gemaakte van 1.5 uur. Lekker rustgevend.

Woensdag was het slecht weer, dus ideaal om te reizen. We kiezen voor de snelle en gemakkelijke manier van reizen en laten een taxi ons naar Kumasi brengen. Daar beleven we weer de ongelooflijke chaos van deze stad. Vanuit daar rijden we met een trotro naar Cape coast om vervolgens per taxi bij Ko Sa beach resort aan te komen.

Twee Nederlandse stellen hebben dit overgenomen. Een fantastische keuken, prachtig strand en zee aan het resort, aardige mensen, dus volop genieten.

Woensdag de was het gelukkig fantastisch weer, dus hebben we genoten van dit wereldse strand. Lekker zonnen, lezen en lopen langs het strand. Heerlijk gegeten 's avonds en genoten van de volle maan.

Donderdag vroeg opgestaan om kakum national park te bezoeken. Over een canopy route van 40 meter boven de grond. De Ghanese vrouwen voor ons waren zo bang, dat ze zingend de route liepen. Liederen voor God, waarin ze vroegen of God met hen wilde zijn. erg komisch! Daarna hebben we het Elmina Castle bezocht. Leuk om eens gezien te hebben.

Zeer veel gelachen om de swingende Ghanesen bij ons resort, een Ghanese jongen die een kokosnoot uit een palmboom van 20 meter haalt door erin te klimmen, een man die tijdens het afrekenen gewoon 15 seconden in slaap valt en de ellenlange verhalen van onze taxichauffeur!

Vrijdag matig weer, dus lekker gelezen. Zaterdagochtend vertrokken we naar kokrobite om nog even big milly's mee te maken.

Een goede rit naar kokrobite gehad, waarna we daar lekker op het strand hebben gelegen. Een strand vol vissersboten, veel drukte en altijd iets te zien. Lekker eten bij big Milly's en een leuk ingericht park. 's avonds genoten van een BOB marley coverbandje. Echt Afrikaans! Zondag was het letterlijk een zondag. De hele dag zonnen en onze boeken uitlezen.

Vroeg naar bed, want maandagnacht terug naar Amsterdam. Wat een reis!!!!

Follow the author: Tom Dokter
Promotions
verzekering studeren in het buitenland

Ga jij binnenkort studeren in het buitenland?
Regel je zorg- en reisverzekering via JoHo!

More contributions of WorldSupporter author: Tom Dokter
Content categories
Comments, Compliments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Access level of this page