ADHD’ertje op reis naar de Chi Chi Tunnels in Vietnam

We staan bekend om  onze creativiteit maar ook om onze chaos en dat moet je op reis eigenlijk niet hebben. Zeker niet als je van plan bent een land over te steken

Ik moest een visa on arrival hebben maar deze was niet geldig als je met de bus ging dus moest ik als nog snel naar de ambassade om een stempel op te halen hoe ik er kwam puur geluk of een engeltje. Maar het is gelukt een aantal dollars lichter en nu wachten op de bus.

Er gaat bij mij wel vaker iets mis dus echt geloven dat dit allemaal gesmeerd en goed liep geloofde ik niet. Dus hield ik elke bus aan om te vragen of ze naar Ho Chi Minh City gingen. Vooraf had ik 5 engelse meiden ontmoet en ik zag ze in de 3e bus zitten dus ik wist dat ik goed zat. Na een reis van 11 uur in de bus en het kijken van een hele vage film van een liliputter met de neus van een olifant om zijn slurf was ik blij de bus te kunnen verlaten.

De meiden uit de bus wilde met mij mee naar het zelfde hostel we hebben een dorm geboekt dat had ik goed geregeld. Het was een luxe hostel warme douches een bank en een goed toilet.
De volgende dag wilde ik naar de Chi Chi Tunnels er waren nog 3 plekken vrij dus ik had mazzel en kon er naar toe. Onderweg maakte we een stop bij een fabriek waar slachtoffers van de oorlog werkte. Hierna zijn we door gegaan naar de ChiChi Tunnels dat was indrukwekkend de tourguide wist veel te vertellen over de oorlog en sprak heel goed engels (wat ook bijzonder is in dit land).

We mochten in de tunnels klimmen, de tunnels bestaan uit 3 verdiepingen welke steeds kleiner worden de toeristen nemen meestal alleen de 1e tunnel maar samen met een stel italianen hebben we de tocht doorgezet naar de 2e de 3e tunnel was helaas niet toegankelijk. Het was echt indrukwekkend zo smal dat het was en hoe ze hebben kunnen overleven in zon kleine ruimte.
De manier hoe ze hun voedsel verzamelde, de keuken die ze ondergrond hadden gemaakt een ruimte waar ze konden communiceren. Echt bizar hoe slim deze mensen waren, en hoe ze wisten te overleven in zulke omstandigheden. We verlieten de tunnel via een gat in de grond.

Hierna mochten we schieten de geluiden klonken door in heel de omgeving zo had je echt een totaal pakket qua ervaring hoe het ongeveer geweest moet zijn. Daarna gingen we naar een museum hier hingen alle foto’s van de gruwelijke daden met teksten.
Heel veel mensen konden de druk van dit indrukwekkende gebeuren niet meer aan en stonden te huilen.

Hierna hebben we onszelf geprobeerd terug op aarde te zetten en zijn naar een wel heel bijzonder restaurantje gegaan. Hier serveerde ze schildpadden, slangen, konijn en duif ik heb het maar gelaten bij een tofu gerechtje. Er stonden ini mini stoelen en we kregen stokjes om mee te eten niet echt een succes voor mij.

Daarna heb ik nagedacht over mijn planning wat ik de komende dagen wil gaan doen en hoe ik dit ga regelen. Ik heb besloten een 2 daagse tour te maken richting de floating market met tussen door steden bezichtigen en een snoepjes workshop.

Daarna wil ik terug naar Ho Chi Minh City om vandaar een bus te nemen naar Mui Ne waar ik een kitesurfcursus wil gaan volgen en de Sand dunes & lotus lake ga bekijken en een waterpoppenshow.
Daarna ga ik terug naar Nederland via Kuala Lumpor.
Lees mijn andere blogs om over mijn avontuur in Mui Ne te lezen.

Hoe plannen jullie je reis ? Heb je tips waar je echt over na moete denken als je excursies en trips wilt boeken ?
Geef een reactie en help deze community meer informatie op te doen over de do’s en donts van reizen en plannen.

Content categories
Check all content related to:
Comments, Compliments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Access level of this page