Vakantieeee!

Donderdag 21 maart was het dan eindelijk zover. Ik kreeg bezoek. Maikel kwam me voor bijna 2 weken opzoeken tijdens zijn spring break. Nadat ik veel later dan afgesproken op het vliegveld verscheen (taxi was te laat en er was superveel verkeer, op een gegeven moment zat de taxichauffeur naast me serieus de krant te lezen achter het stuur), gingen we naar het busstation in Guatemala-City om daar de bus naar Rio Dulce te pakken. Ik was door iedereen gewaarschuwd dat het zo super gevaarlijk is in Guatemala-City, en dan vooral zone 1 (waar de bus natuurlijk zit...), dus ik had m´n geld over heel mijn lichaam verspreid, geen sieraden omgedaan en nog meer van dat soort voorzorgsmaatregelen. Eenmaal daar bleek dat we met een bus meekonden die 5 minuten later vertrok, dus dat kwam mooi uit. 6 Uur later checkten we in bij ons ´hotel´. Het was de kleinste kamer die ik ooit gezien heb, maar voor 6 euro pp mag je niet klagen natuurlijk. Steeds als we ergens kwamen leken we weer in een heel andere wereld te zijn beland. Het dorpje Rio Dulce zelf is niet zo boeiend, al was het wel gek om te zien dat de marktkraampjes echt op de weg zelf stonden omdat er geen stoep is het het krioelt van de mensen. De langste brug van Midden-Amerika is in Rio Dulce, en ons hotel bevond zich natuurlijk aan de andere kant van de brug... Maar met de lancha (boot) ben je binnen een minuut aan de overkant. De volgende dag zijn we in een anderhalf uur durende boottocht over de rivier naar Livingston gevaren. Onderweg heb ik m´n ogen uitgekeken, de natuur daar is zo mooi! Je zit echt midden in de jungle. We stopten we bij een eiland en een heetwaterbron. Livingston ligt vlak bij Belize, en dat merk je wel aan de mensen die er wonen. Er heerst daar echt een Caribisch sfeertje, met coco loco´s en rasta´s. (Een coco loco is een opengehakte kokosnoot met rum erin.)
Op dag drie zijn we naar Flores gegaan, met de zwaarste busrit ooit. De bus kwam natuurlijk anderhalf uur te laat en bleek vervolgens zo vol te zitten dat we vier uur lang in het gangpad hebben gestaan. Flores maakte wel veel goed! De stad is een soort van eiland, en man wat was het daar heet! Echt niet normaal, je zweette zelfs als je niks deed. De reden dat we Flores bezochten was omdat we naar Tikal wilden, en dat hebben we de volgende dag gedaan. Om 4 uur ons bed uit voor de ´Sunrise Tour´, maar ik ben blij dat we dat gedaan hebben want ´s ochtends zie je heel veel dieren (apen, pauwen, die soort van cavia´s die ze hier hebben & nog veel meer) en is het tenminste nog niet zo warm. Na Flores en Tikal was het tijd voor Semuc Champey. Semuc wordt door velen beschouwd als het mooiste stukje natuur van Guatemala, en het was ook echt prachtig! Helaas voelde het een beetje koud aan na alle hitte in het Noorden, maar we hebben in alle 6 de baden gezwommen en hadden vanaf het uitkijkpunt echt een supermooi uitzicht. Jammer genoeg was mijn camera leeg, maar Trimm heeft beloofd me de foto´s te sturen op facebook. Hij moet me alleen nog even een vriendschapsverzoek sturen. ;) Helaas geen foto´s van Semuc dus, maar op Google staan er toch al genoeg.
Diezelfde dag zijn we naar de grotten van Lanquin geweest. Er schijnen heel veel vleermuizen te zitten, maar die komen ´s avonds pas naar buiten, maar toch hebben we er een paar gezien. De rondleiding door de grotten was bijzonder, iedereen liep met een kaarsje en af en toe moest je een stukje zwemmen. We waren met dezelfde mensen die ook in onze shuttle en hotel zaten, dus dat was wel gezellig.
Vervolgens was het tijd voor Antigua! Dachten we tenminste. Eigenlijk wilden we 3 nachten bij Semuc Champey blijven, maar eenmaal daar bleek 2 wel genoeg. Omdat met Semana Santa iedereen vrij is moet je ver van tevoren een hotel in Antigua reserveren (goede vrijdag is daar een hele happening), dus dat had ik braaf gedaan. Toen ik belde of we een nachtje eerder konden komen kreeg ik te horen dat er iets mis was gegaan met de reservering, alles vol zat en er geen plek meer voor ons was. Heel fijn.
Jammer dat we niet naar Antigua kunnen met goede vrijdag, maar dan gaan we wel naar het meer, dachten we. Een shuttle geboekt en de volgende dag om half vijf op, waarna bleek dat de shuttle overboekt was en wij niet meer meekonden... Gotta love Guatemala.
We zijn met een publieke (is dus veel te volle) bus naar Coban gegaan en hebben daar een nachtje geslapen. Een suuuuperluxe hostel, niet eens door de kamers (we sliepen in een dorm room), maar het personeel was zo vriendelijk en we hebben heerlijk gegeten in het bijbehorende restaurant. Maar wat was het koud in Coban! Volgens mij had ik op een gegeven moment 3 lagen kleren aan. Ik weet dat ik eigenlijk niet mag klagen, want in Nederland is het volgens mij al een half jaar lang winter, maar toch.
Vanuit Coban hebben we toch nog een hotel in Antigua weten te regelen voor goede vrijdag.
Semana Santa is heel belangrijk in Guatemala. Tijdens de vastentijd is er elke vrijdag een velacion en elke zondag een processie, en tijdens Semana Santa zijn die er elke dag. Op goede vrijdag is er de grootste en langste en gaan de processies de hele dag door, en is Antigua vol met mooie alfombra´s (soort tapijten van bloemen en gekleurd stof die ze op de straat maken, soms zijn mensen er de hele nacht mee bezig).
Anouk was met goede vrijdag ook in Antigua, dus zijn we die dagen met zijn drietjes alles gaan bekijken.
Vervolgens gingen we verder naar het meer van Atitlan. We zijn eerst naar San Pedro geweest, dat is een soort van het Chersonissos van Guatemala. Daarna met de lancha naar San Marcos, een heel andere wereld weer. Dit dorpje staat bekend om alle yoga-dingen en spa´s en rust en alles, en we hebben nog nooit zoveel hippie´s bij elkaar gezien volgens mij.
Toen we weer terug wilden naar Antigua was het weeeer onze shuttle die overboekt was, dus moesten we eerst met de lancha naar Panajachel waar we een paar uur later gelukkig alsnog konden vertrekken.
De laatste avond in Antigua supersjiek uiteten geweest bij Casa Escobar en daarna was het alweer tijd om afscheid te nemen.
De 2 weken zijn echt omgevlogen en ik heb het heel erg naar mijn zin gehad!

More contributions of WorldSupporter author: Laura
Content categories
Comments, Compliments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Access level of this page