Zanzibar en Tanzania

Deze zomer zijn we op vakantie geweest naar Zanzibar en Tanzania. Nadat we hadden besloten niet terug te gaan naar Ghana, wilden we eigenlijk niet zo ver weg. Maar Afrika bleef toch aantrekkelijk. Uiteindelijk zijn we dus toch teruggegaan naar Afrika, gelukkig! Wat was het leuk om terug te zijn. De transfer van vliegveld naar accomodatie bracht zoveel herkenning en herinneringen naar boven. Ik was gelijk blij om terug te zijn. Het viel op dat Zanzibar er iets beter en welvarender uitzag dan Ghana. De huisjes waren beter gebouwd, de mensen zager er iets beter gekleed en gezonder uit en er lag minder vuil op straat.

In het resort waar wij twee weken verbleven waren vooral locals aan het werk. Dit was erg leuk, omdat zij heel geintereseerd waren in onze verhalen en wij in die van hen. We hebben dus veel leuke gesprekken gevoerd met de barmannen, hostessen en kamermeisjes. Zo leerden we weer wat bij over de gang van zaken in dit land. Veel van hen waren aan het werk daar om geld te verdienen, zodat ze hun studie konden betalen. Dit zagen wij als iets posititiefs. Ze waren allemaal heel bewust met hun toekomst bezig.

De uitstapjes die wij hebben gedaan, waren ook door locals geregeld. Zo hebben we bijgedragen aan de locale economie. De gidsen waren allemaal heel goed en konden erg veel over het eiland vertellen. We hebben zelfs een heel gesprek gehad met een gids over de geschiedenis van het eiland en de huidige situatie. Hij was het niet helemaal eens met het beleid van de overheid en de corruptie. Volgens hem moest Zanzibar loskomen van Tanzania. Hierdoor hebben we een heel interessant gesprek gehad over zijn visie op hoe het dan zou moeten. Op deze manier leerden we veel meer over het eiland, dan de standaard toeristen dingen.

Op het strand waar ons resort bij lag, waren elke dag mensen aan het werk. Natuurlijk zagen we vissers met hun bootjes bezig. We zijn ook een keer met zo'n bootje mee geweest om verderop het water een rif te bezoeken en daar te snorkelen. Ook waren er elke dag vrouwen bezig met houten paaltjes en zeewier. Dit bleken zeewierplantages te zijn, waar het zeewier moest groeien om het dan later te drogen en te verkopen.

We zijn ook nog drie dagen op safari geweest in Tanzania. Via een binnenlandse vlucht in een heel klein vliegtuigje. Dit was heel leuk om mee te maken, terwijl het voor die mensen de normaalste zaak van de wereld was. We hebben in Tanzania een tour gehad door het dorp, door een gids die daar zelf vandaan kwam. Dit was heel leerzaam. Wel konden we onze ervaring uit Ghana goed gebruiken. Het middelpunt van de belangstelling zijn en de kinderen die om je aandacht vragen. Gelukkig waren we hier al enigszins aan gewenst. Met dit soort dingen merk je wel dat je al eerder in Afrika bent geweest. Onze accomodatie daar werd ook gerund door locals. Die ook allemaal voor je klaar stonden en heel geitereseerd in je waren.

De tweede dag hebben we een hele dag rondgereden in een jeep, opzoek naar wilde dieren. We hebben er heel veel gezien en onze gids kon veel over hen vertellen. De derde dag gingen we weer terug naar Zanzibar. Om daar nog een aantal uitstapjes te maken en het eiland beter te leren kennen. We hebben bijna alle hoeken van het eiland gezien en veel nieuwe dingen geleerd.

Al met al was het ontzettend leuk om weer terug te zijn in Afrika! We hebben genoten.

Access:
Public
Follow the author: Lizelot
More contributions of WorldSupporter author: Lizelot:
Comments, Compliments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Check the related topics:
Countries and regions:
Access level of this page