Spanje: blogs en bijdragen over activiteiten, stages en vacatures - Bundel

Blogs en bijdragen over activiteiten, stages, studies,  taalcursussen, vacatures  en vrijwilligerswerk in Spanje

Bundle items:
Persoonlijk voornaamwoorden in het Spaans
The Surf Lodge, Asturias, Spanje

The Surf Lodge
Van 13 t/m 22 juli ben ik met een vriendin naar The Surf Lodge, gelegen op camping La Paz, in het mooie Asturias geweest. Het was dit jaar de eerste editie, maar zeker al heel goed georganiseerd. Het is opgezet door een groepje vrienden, en het wordt gesponsord door Route du Soleil. De leiding had een hele planning in elkaar gezet, die we aan het begin in een boekje kregen. Als je wilde kon je aan alles meedoen, maar het hoefde niet. Op deze manier had je alle vrijheid, maar hoefde je je zeker niet te vervelen.

De busreis
De bus vertrok in Nederland vanaf Utrecht Leidsche Rijn. We waren in totaal maar met 6 Nederlanders, dus dat was grappig een grote bus voor ons alleen. Dit had wel zijn voordeel dat we met de Nederlanders al even goed konden bonden. In Brussel kwam de hele Belgische kliek erbij. In totaal waren we met ongeveer 25 mensen. Dit leek weinig, maar was achteraf een goed aantal. De reis duurde in totaal ongeveer 22 uur, dus we moesten in de bus slapen. Aangezien we niet met heel veel waren, kon iedereen twee stoelen claimen en daarop liggen. We werden wakker met een heel mooi uitzicht vanuit de bus, overal bergen!

De omgeving
De camping was omringd door bergen met bossen, volgens mij het Cantabrisch gebergte. Het dichtsbijzijnde stadje was Llanes. Ook kon je vanaf de camping via wandelroutes bij kleinere dorpjes komen. We sliepen in tipi's, die zagen er echt heel leuk uit. Je kon kiezen uit de normale en de deluxe. Het voordeel van de deluxe was dat je in een tweepersoonsbed sliep en dat er een verlengsnoer was. Wij zaten in de deluxe. Heel toevallig stonden we met alle Nederlanders op een rijtje. Vanuit de tipi hadden we uitzicht over de oceaan! De camping staat op een heuvel, dus je moest veel lopen. Er waren twee baaitjes, en als je naar die strandjes wilde lopen moest je over een schattig kronkelpaadje naar beneden lopen. Ook naar the surf lodge was het een klim omhoog. Doordat het hoogteverschil zag alles er wel heel mooi uit.

Het weer
Vanwege de bergen was het weer wat wisselvallig. Het kon op een dag wisselen van heel zonnig naar regen. Je moet het dus maar net treffen qua weer. Zelf vond ik het niet erg dat het weer wisselvallend was, want met de activiteiten van The Surf Lodge heb ik me heel goed vermaakt! Op hun terrein stond ook een overdekking waar we met zijn allen konden zitten.

Surfen
We kregen surfles van een Spaanse organisatie. Ze legden uit hoe we op de surfplank moesten springen en deden een warming up. Verder hielpen ze af en toe iemand in het water. De lessen vielen dus wat tegen vanwege de schaarse informatie, terwijl je toch 80 euro moest betalen voor 3 lessen. Het surfen was wel echt heel erg leuk! We werden gereden naar afgelegen baaitjes die er heel mooi uit zagen. De golven waren leuk voor beginners, hoog, maar niet te hoog. Ik - als beginner - heb wel heel veel zout water gehapt. Het idee is dat je met je plank loopt of peddelt naar het punt waar de golven nog net niet breken. Daar ga je op je board liggen naar de kust toe (voeten nog net van de surfplank af) en als er een hoog genoege golf aankomt begin je te peddelen, zodat je genoeg vaart hebt en de golf je met zich mee trekt. Op het moment dat je voelt dat je op de golf bent druk je je bovenlichaam met twee handen aan de zijkant omhoog en spring je met je voeten op het board. Zelf was ik hier nogal slecht in, en heb ik maar een paar keer echt gestaan. De rest van de keren dook ik samen met het surfboard voorover of had ik uberhaupt niet genoeg snelheid om te gaan staan op de golf. De surflessen duurden telkens 2 uur, en dat vond ik precies genoeg. Het is namelijk best vermoeiend om je de hele tijd door de golven heen te slaan. Ook krijg je wel veel spierpijn van surfen!

Overige activiteiten
Als je niet aan het surfen was, kon je meedoen aan volleybal, bootcamp of yoga. Daarnaast was er de eerste avond een kennismakingsspel: 'Mag ik u kussen? '. In teams moest je tegen elkaar opdrachten doen en iemand van het winnende team mocht dan iemand van de leiding kussen. Een andere avond hebben we de film Chasing Mavericks gekeken, wat uiteraard over surfen ging. Een hele mooie film! Verder was er een keer cantus en een togaparty georganiseerd. Ook zijn we een keer uitgegaan in Llanes en Santander! De laatste avond was er een full moon party bij het kiwiveld van de eigenaar van de camping, het verhaal ging rond dat er een everzwijn in het veld rondliep.

Gijon
We zijn zelf (zonder de groep) een dagje naar Gijon gegaan. Dat is ongeveer een uur rijden. Gijon was een schattig stadje met een grote haven. We zijn er naar een spa geweest en daarna zijn we op zoek gegaan naar een leuk eettentje met tapas. Spanjaarden gaan dus pas heel laat eten, dus om 18:00 wat vinden is echt heel lastig. Eerst hebben we toen maar ergens lokale cider gedronken. Dat brouwen ze zelf en moet je shotten. Persoonlijk vond ik dat niet heel lekker, maar het werd wel met een grappig ritueeltje gedronken, namelijk dat het uit de lucht werd ingeschonken en wat je niet kon doorslikken moest je op de grond gooien. Daarna heb ik carpaccio en beef met geitenkaas gegeten, heel lekker! Oja en niet te vergeten: heel veel sangria gedronken. Het verschilt per restaurantje hoe ze dat serveren, soms saai zonder fruit in een glas, en soms leuk in een kan met heel veel fruit erin.

Santander
Met de groep zijn we een dag naar Santander geweest. Iedereen kon zich daar vrij vermaken. 's Avonds hadden we weer met elkaar afgesproken om wat te borrelen en dan op stap te gaan. Vanwege omstandigheden kon ik overdag niet mee, dus ik heb Santander niet goed kunnen bekijken.

Halfpension
Tot slot hadden we bij The Surf Lodge halfpension geboekt, dus ontbijt en avondeten zat erbij in. In het restaurantje van de camping werkte een heel aardige vrouw die altijd vrolijk was. Een bepaalde dag waren de croissants op, ze schaamde zich zo en bracht ons toen roomcroissants. Als ontbijt kregen we croissants, stokbrood, yoghurt, water en vruchtensap. Het avondeten verschilde elke dag. We hebben onder andere paella, lasagne, aardappels groente vlees en spaghetti gegeten. Onbeperkt wijn zat er ook bij in!

Conclusie
Ik zal het zeker aanraden om er heen te gaan, je hebt er de week van je leven!

Countries & Regions:
WorldSupporter Goals & Development Goals:
Welk visum regelen voor een reis, werk of studie naar Spanje?

Toeristenvisum

Er is geen toeristenvisum nodig voor Spanje zolang je een burger bent van een EU-lidstaat. Een geldig paspoort of ID-bewijs is voldoende. Met een ziektekostenverzekering en genoeg financiële middelen kun je er als EU-inwoner onbeperkt verblijven.

Werkvisum

Inwoners van de EU mogen binnen Europa vrij wonen en werken, hieronder valt ook vrijwilligerswerk. Je hebt als Nederlander geen werkvisum of verblijfsvergunning nodig voor Spanje. Bij het zoeken van werk heb je wel het volgende nodig:
  • CV
  • Diploma's
  • NIE-nummer (Número de Identificación de Extranjero)
  • Sociale zekerheidsnummer
Je kunt dezelfde arbeidsomstandigheden en voordelen verwachten als de Spanjaarden. Na maximaal drie maanden dien je je wel in te schrijven bij de Registro Central de Extranjeros (immigratiebureau).

Studie

Aanmelden voor een studie moet via de Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Als je gaat studeren in Spanje heb je geen verblijfsvergunning nodig. Je moet wel een identificatienummer voor buitenlanders (NIE) aan te vragen. Dit kan bij het politiebureau of immigratiebureau in Spanje. Het is ook mogelijk om te werken naast je studie zonder een werkvergunning. Daarnaast is het wel handig om gratis een European Health Insurance Card (EHIC) aan te vragen en te checken hoe je verzekerd bent. Kijk voor meer informatie hierover op Studie en stage verzekeren op JoHo.org

Studenten hebben wel het volgende nodig:

• Bewijs dat je geen strafblad hebt
  • Diploma's
  • Cijferlijsten
  • Kopie paspoort
  • Verblijfplaats
  • Officiële reisgegevens
Countries & Regions:
De JongLeren Bundel: stagevacatures en talentontwikkelingsprogramma's in Spanje

Blogs and bijdragen over activiteiten, programmals en stagevacatures in Spanje via JongLeren

¡Hola! Ben jij op zoek naar een leuke en leerzame stage in Spanje? JongLeren.es biedt stagemogelijkheden  en talentontwikkelingsporgramma's in allerlei studierichtingen. In dit magazine staan een aantal voorbeelden. Is niet de richting waarin jij studeert? Geen zorgen. Op de website van JongLeren staan nog veel meer mogelijkheden! JongLeren heeft een sterk netwerk opgebouwd voor stages in diverse sectoren met een focus op zuid Spanje. Veel stagebedrijven werken vanuit Málaga, Torremolinos, Marbella en Estepona. Enkele sectoren waarin veel mogelijkheden voor een stage in Zuid-Spanje zijn: Marketing & Communicatie - Toerisme & Recreatie - Handel & Ondernemerschap - Media & Vormgeving - Mode & Interieur en Zorg & Welzijn

Supporting content & Crossroads:
Travel, living and working in Spain - WorldSupporter Theme
Internships Abroad - WorldSupporter Theme
Crossroad:
Follow the author: Travel Supporter
Content categories
Check all content related to:
Contributions, Comments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Access level of this page