Expeditie Malawi April 2014

Van 19 April tot 4 Mei 2014 ben ik samen met nog 22 anderen op expeditie geweest naar Malawi. Om deze reis mogelijk te maken hebben we van te voren allerlei acties gedaan, van een diner tot bosbessenplukken. Iedereen deed dit vol enthousiasme want we wisten waar we het voor deden.

19 April 2014, 9 uur. Ons vliegtuig vertrok richting Nairobi, Kenia. De reis verliep goed maar het was voor iedereen een echte uitputting en we waren dan ook blij toen we onze tassen hadden en in de busjes konden gaan zitten op weg naar onze eerste slaapplek. Eenmaal aangekomen konden wij onze tenten opzetten en kregen we onze simkaartjes om thuis even te laten weten dat we veilig waren aangekomen. De eerste dag verliep verder goed en de volgende dag waren we vroeg op om de lange reis af te maken; we gingen naar Zomba! 5 uur hebben we in de bus gezeten onderweg naar Pakachere maar het was een erg mooie rit en je kreeg al een goede indruk van hoe het land eruit zag. Diezelfde avond nog kregen we een les in Chichewa. De woordjes die we leerden hadden we de volgende dag nodig op de markt in Zomba, om aan ingrediënten te komen voor het avondeten. Woensdag begon dan echt ons 'werk' we gingen op bezoek bij Liyo. Van te voren zag ik hier wel een beetje tegen op want we hoorden dat je daar echt niks had. Geen stroom, Water, niks. Uiteindelijk heb ik daar heel veel plezier gehad en veel gedaan. We zijn onder andere op huisbezoek geweest, en ik heb een keertje mee mogen helpen bij een speeluurtje voor kinderen. De kinderen daar straalden allemaal en ze vonden het geweldig dat we er waren, dit maakte het verblijf veel minder erg dan dat ik had gedacht in het begin. De donderdag zijn we langs geweest bij een middelbare school waar we een rondleiding kregen en waar we presentaties gaven over Nederland, en zij over Malawi. Hierdoor kon je erg merken wat het verschil was tussen een Europees land en een Afrikaans land.
De safari op vrijdag/zaterdag was toch wel een hoogtepunt als afsluiter van de eerste week. We kwamen aan op het kamp en het was er super mooi. De accomodatie was gelegen aan de rivier en je had een prachtig uitzicht op het park die er direct achter lag. We hebben deze 2 dagen erg genoten van alle mooie dieren zoals Olifanten, Nijlpaarden en Krokodillen maar ook van het eten en zoals ik al zei van het mooie uitzicht. Zondag was het voor ons nog een heerlijke dag om bij te komen en gingen we het zomba plateau beklimmen. Maandag tot en met Woensdag was het dan weer tijd voor 2 projecten. Als eerste gingen we langs bij Chayof, een project dat gericht was op kinderen die daar naar school gingen. Die dag heb ik geholpen met een douchegordijn bouwen voor een vrouw, ze had de leeftijd van 102! 'S middags was er een disco, waar we een hele leuke kant van de kinderen zagen. Ze waren allemaal volop aan het dansen en wij kregen niet de kans om even uit te rusten. Gelukkig vond niemand dat erg want de kinderen gaven ons allemaal extra energie. Nu we 2 van de 3 projecten hadden gehad was ik gewend aan het leven hoe zij leefden. Mawa, het derde project, was voor mij iets waar ik niet meer tegen op zag. Hier heb ik een wc gegraven en zand verplaatst van de ene plek naar de andere plek. Na de afsluiting op Mawa zijn we terug gegaan naar Chayof waar ons een voetbaltoernooi te wachten stond. We keken onze ogen uit, van het veld (zand) dat vol hobbels zat, tot de teams die voor hun doen perfect in de kleren zaten en er heel professioneel uit zagen. Nadat de tegenstanders eindelijk geariveerd waren was het onze beurt te laten zien hoe goed we in Nederland konden voetballen. Persoonlijk had ik heel erg zin om te voetballen in een ander land en te laten zien dat ik als meisje ook kan voetballen maar dit viel nog wel tegen. De tegenstanders waren niet te stoppen. Ze hadden techniek, snelheid en wij kwamen er niet aan te pas.
Na het toernooitje was de expeditie toch zo goed als voorbij. Er stond ons alleen nog 2 dagen relaxen te wachten aan Lake Malawi. Van foto's en verhalen hadden we hoge verwachtingen van de plek, en na 4 uur rijden konden die verwachtingen niet hoog genoeg zijn. Het was echt een plaatje! Het witte strandje, het lichtblauwe water, de groene tuin. Nu konden we pas echt goed bijkomen van de indrukken die we hebben gehad in de afgelopen 2 weken, en dit is zeker gelukt! We konden lekker onze gang gaan en bijvoorbeeld in het zonnetje op het strand liggen, helaas zonder te zwemmen .. Zaterdags was het dan echt tijd terug te gaan naar Lilongwe waar ons 's avonds nog een heerlijke pizza stond te wachten in een van de beste restaurants van Malawi. Het voelde even alsof ik weer in Europa was zo mooi zag het er uit en we hebben heerlijk gegeten.
De terugreis verliep ook goed. Weer hebben we een hele nacht moeten overslaan, erg vermoeiend. Die vermoeidheid ging helemaal weg toen we op schiphol onze ouders weer zagen.

Follow the author: Rosalie Bakker
Promotions
verzekering studeren in het buitenland

Ga jij binnenkort studeren in het buitenland?
Regel je zorg- en reisverzekering via JoHo!

Content categories
Comments, Compliments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Access level of this page