Mijn ervaring uit Brazilië, dag voor dag

Dag 1: vertrek vanuit Schiphol.
We waren eindelijk met z’n allen op Schiphol. Afscheid genomen van de ouders en inchecken maar. Helaas ging dat niet door. Toen we aan het inchecken waren kregen we te horen dat de vlucht was geannuleerd naar Frankfurt. We zouden namelijk vanuit Schiphol naar Frankfurt en vanuit Frankfurt naar Rio de Janeiro. Na veel overleg en telefoontjes hadden we besloten om met drie vluchten te gaan vliegen. We mochten na vijf uur wachten op Schiphol eindelijk naar een hotel dichtbij het vliegveld en kregen daar om half elf nog een diner.
Dag 2: wachten, vliegen en nogmaals wachten
Om vier uur werden we gewekt (’s ochtends). Het busje naar het vliegveld stond om half vijf klaar dus iedereen was vroeg op. Mijn vlucht vertrok als laatste om kwart over elf en wij vlogen zonder begeleiding. Onze vlucht was de enige zonder vertraging. De vlucht naar Parijs had drie uur vertraging en de vlucht naar Sao Paulo was geannuleerd en hadden vier uur later een andere vlucht. Zo waren we uiteindelijk allemaal ‘s avonds laat in Rio. Mijn vliegtuig was om zes uur geland (Braziliaanse tijd). Die uit Parijs om acht uur en uit Sao Paulo om een uur ‘s nachts. We gingen slapen in het Kauling ecopark in Niteroi. Dat is van Markus en Rejane, zij wonen daar en wij sliepen in tentjes in hun achtertuin.
Dag 3: experience Kauling ecopark
Toen we wakker werden was iedereen moe en hadden we een heerlijk ontbijt met pistoletjes, ham, kaas en veel fruit. ‘s Middags hebben we het ecopark verkent. We hadden een lange, stijle, gladde tocht naar boven en daar begon het survival circuit. We gingen eerst ziplinen en daarna hadden we nog een boomklimparcour wat erg leuk was. ‘S avonds was iedereen erg moe en gingen we op tijd naar bed.
Dag 4: eerste ontmoeting met de favela’s van Rio
Vandaag stond op het programma dat we naar de favela ‘Penha’ gingen in Rio de Janeiro. Dit was de eerste favela waar we waren en dus onze eerste ontmoeting met de andere ‘donkere’ kant van Rio. Hier hebben we Nanko ontmoet. Nanko is de baas van Ibiss en iedereen die in de favela’s woont kent hem. Hij heeft het beste met de mensen voor en wilt zoveel mogelijk mensen uit de favela’s een beter leven geven. Een van onze Braziliaanse expeditieleiders ‘Felipe’ is ook door hem uit de favela gehaald en heeft hierdoor nu kans op een betere toekomst. We hebben daar een tocht gemaakt achterop de motorista (dit is een soort motor/scooter) en daarna zijn we naar een voetbal project gegaan ‘favelastreet’. Hier hebben we even gevoetbald met de kinderen en heel veel foto’s (selfie’s) gemaakt! Daarna stond nog een barbecue op ons te wachten en hebben we nog een workshop percussie gehad (soort trommelen), of te wel super leuk allemaal!!
Dag 5: Corcovado en Vividal beach
Vandaag hebben we het ecopark ingeruild voor een hostel in Rio de Janeiro met aan de ene kant uitzicht op Ipanema beach en de andere kant de sloppenwijken. We zijn ‘s ochtends naar de corcovado gegaan, dit is de berg met het grote Jezus beeld erop. Dit was een leuk toeristisch uitstapje en gaaf om het grote beeld in het echt te zien! Daarna reden we naar ons hostel en kwamen we onderweg copacabana tegen en ipanema beach, wat een mooie stranden! Nadat we het hostel hadden verkent gingen we nog even naar het strand. Het was super lekker weer en een heerlijk uurtje aan het strand. Uiteraard nog even in de zee gezwommen met hele hoge golven. Na het eten op te hebben gegeten op de grond hebben we nog even geweerwolft met een paar van de groep en daarna eindelijk in ons bedje gekropen. Ik slaap op een kamer met 8 andere meiden,`we hebben drie stapelbedden met drie bedden. Erg krap maar wel gezellig!
Dag 6: eindelijk een steentje bijdragen
Vandaag zijn we naar de vuilnisbelt van Rio gereden. We kregen hier een rondleiding van Nanko door de vuilnisbelt en het was heftig om te zien hoe die mensen leven elke dag. ‘s Middags hebben we bij een restaurant gegeten waar we een lopend buffet hadden. Super lekker na het eten van gisteravond wat ik zelf niet lekker vond haha! Na het restaurant zijn we weer naar de vuilnisberg gereden. Hier gingen we de muren van een opvangcentrum verven voor de mannen die nu op de vuilnisbelt werken. Dit was leuk om te doen en omdat we nog niet klaar zijn gaan we er morgen weer naar toe. We hebben daarna geevalueerd in kleine groepjes, we hebben gepraat over wat we er tot nu toe van vinden en wat we van het vrijwilligerswer hadden verwacht.

Dag 7: nog een dag aan de slag

Vandaag gingen we nog een dag aan de slag bij het recycle project. We hebben ‘s ochtends met z’n allen weer geschildert en voor de lunch was een lokaal helemaal wit. Toen hebben we weer gegeten bij een ‘kilo restaurant’, dat houdt in dat je zoveel kan opscheppen als je wilt en dat er wordt gewogen wat je hebt opgeschept. Na de lunch gingen we weer terug bij het project, maar na een uur schilderen kwamen we erachter dat we niet genoeg verf hadden om nog een lokaal af te maken. We hebben toen besloten om de verf die we hadden op te maken en daarna weer terug te gaan naar het hostel in de hoop dat we woensdag weer terug konden om het af te maken. ‘s Avonds had een van de Braziliaanse expeditieleiders (Anderson) een hele lekkere Braziliaanse lekkernij gemaakt met chocoalde, caramel en pinda’s. Toen hebben we die avond nog geweerwolft met de hele groep en weer naar bed omdat we moe waren van alle indrukken van het recycleproject.

Dag 8: reizen naar het prachtige eiland
Vandaag moesten we vroeg op omdat we met de bus en daarna de boot naar Ilha Grande gingen. Ilha Grande is een paradijselijk eiland van ongeveer drie uur rijden met de bus en anderhalf uur met de boot vanaf Rio de Janeiro. Rond drie uur ‘s middags kwamen we aan en na het hostel te hebben gezien zijn we naar een waterval gelopen. We hebben hier in gezwommen (het was koud maar leuk om te doen) en ‘s avonds zijn we uiteten gegaan bij de pizzeria.
Dag 9: top 10 van de mooiste stranden ter wereld
Gisteravond moesten we kiezen of we vandaag met de boot of lopend naar een van de mooiste stranden ter wereld gingen. Met de boot was het 20 minuten varen en lopend doe je er 3 uur over. Voor mij was de keus snel gemaakt, ik ga lekker met de boot! Het was ten slotte een ‘relax weekend’ en we hadden nu 2 uur langer op het strand. Om 10 uur namen we de speedboot en dit was al heel erg gaaf. Op het eiland aan gekomen vond ik het ook echt een van de mooiste stranden die ik ooit had gezien, super helder water en mooi wit strand. Het was super lekker weer (helaas wel verbrandt) en ‘s avonds zijn we weer uiteten geweest bij de pizzeria. Ik heb ook nieuwe havaianas gekocht en die zijn hier echt 3 keer zo goedkoop als in Nederland, super fijne slippers!
Dag 10: reizen en relaxen bij het hostel
Vandaag (de dag dat ik het schrijf) moesten we helaas alweer weg van het mooie eiland. We namen de boot van 10 uur en waren uiteindelijk om half 4 weer in het hostel in Vidigal. Hierna hebben we met z'n allen besproken wat we willen doen als we naar de scholen gaan. We hebben veel leuke activiteiten bedacht en ik weet zeker dat het heel erg leuk gaat worden daar!

Dag 11: Tienermoeder project

Vandaag was een dag waar ik al naar uitkijk sinds dat we het programma hebben ontvangen. We gingen namelijk een project bezoeken van Ibiss, de tienermoeders. We werden ontvangen door Nanco in een roze/paars huis waar de tienermoeders heen komen om daar bijvoorbeeld kookles, Engelse les, seksuele voorlichting, kapper les en manicure/pedicure. Zo leren ze om voor zichzelf te zorgen maar ook dat ze een beroep kunnen uitvoeren (bv. kapper of manicure). ‘s Middags kwamen de moeders (sommige zwanger, sommige met hun kind) en we hebben samen met hun gekookt. Het waren hapjes die ze maken bij een verjaardag. We hebben ook veel vragen kunnen stellen aan ze en met hun kinderen lekker geknuffeld en foto’s gemaakt.
Dag 12: laatste dag recycle project
We gingen vandaag voor de laatste keer naar het recycle project om zoveel mogelijk kamers/ruimtes wit te maken. Met z’n allen is het toch best wel gezellig om te doen (lekker meezingen op de muziek) en we hebben heel veel afgekregen. Na het schilderen zijn we weer terug gegaan naar het ecopark in Niteroi om daar de komende drie dagen nog in een tent door te brengen. Koud, maar bij Marcus is het ook altijd wel gezellig. We zaten ‘s avonds gezellig met z’n allen bij het kampvuur.
Dag 13: public school
We moesten weer vroeg op want we gingen naar de public school. De vrouw van Marcus werkt op deze school dus we werden door haar rondgeleid door de school. We hadden van te voren allemaal activiteiten voorbereid die we met de kinderen daar gingen doen. We hadden in totaal zes activiteiten en ik hoorde bij de macarena. In het begin waren de kinderen een beetje terughoudend maar ze kwamen vanzelf wel los en vonden het leuk om mee te doen. Na 30x de macarena werden we er wel een beetje zat van dus ging het door in de kabouterplopdans en een dansbattle. We hadden een leuke ochtend met elkaar en leuk om het leven op een andere school te zien! In de middag hadden we weer tijd om de dagboekjes bij te werken en verder hebben we niet zoveel gedaan.
Dag 14: private school
Ik ben vandaag buddy van de dag met Demi. Demi is mijn buddy. Buddy van de dag houdt in dat je ‘s ochtends iedereen wekt en af en toe ‘buddycheck’ roept. Dan kijkt iedereen of zijn buddy er is en dat scheelt veel tijd. Verder zijn we vannochtend naar een private school geweest. Het was bij aankomst al heel veel verschil met gister, hier hadden ze goede beveiliging en heel schoon. Alles was goed georganiseerd en we gingen weer eerst een presentatie over Nederland houden. Gister hadden we 30 kinderen voor de spellen en vandaag 80. De kinderen waren beide dagen tussen de 14, 15 jaar dus van onze leeftijd. Na afloop kregen we weer een rondleiding door de school en we mochten een kijkje nemen in alle klassen. De kinderen spraken al best goed Engels en vonden het heel leuk dat wij er waren. In de avond hadden we een bonte avond en iedereen moet iets voorbereiden. Ik deed een ballonnen spel met Stacey en Myrthe. We hadden allemaal ballonnen met in elke ballon een vraag over de reis. Het was erg leuk en zo kom je ook te weten wat iedereen er van vond. Daarna hebben we gebarbecued met z'n allen en dat was erg lekker!

Dag 15: Shoppen en Copacabana

Vandaag moesten we vroeg op, alle koffers moesten worden gepakt en we gingen weg uit Niteroi. Onderweg naar onze laatste nacht in Rio in Vidigalhouse maakten we eerst nog een stop in het centrum van Rio. We werden opgesplitst in groepen van 10 en we hadden 4 uur de tijd om alle souveniers/voetbalshirtjes/havaianas etc. te kopen. Het was super druk in het centrum maar iedereen is geslaagd! Ik heb een Braziliaans (uit)voetbalshirt en verder souveniers gekocht. Hierna gingen we door naar Copacabana. Het was helaas slecht weer waardoor we niet konden zwemmen in de zee. Het was erg mooi stand en de boulevard was echt leuk met allemaal kleine kraampjes waar je nog souveniertjes (vooral sieraden) kon kopen. Aangekomen in Vidigalhouse hebben we voor onze leidsters allemaal bedankbriefjes geschreven en 's avonds nog lekker met z'n allen gekletst want we wouden echt niet naar huis! Wat is het raar als je straks weer helemaal alleen bent thuis en geen groep van 21 mensen om je heen hebt.

Dag 16: afscheid van het mooie Brazilië

De allerlaatste dag hier, wat heb ik genoten van dit mooie land. Wat was het ongelovelijk leuk en wat heb ik veel nieuwe herinneringen aan zo'n prachtige tijd. Een van mijn leiders sprak Engels en met hem kon ik het erg goed vinden. Ik vind het lastig dat ik hem waarschijnlijk nooit meer zie, maar via Facebook kunnen we gelukkig nog contact houden. Vandaag was de laatste 'officiële dag' met z'n allen. Anderson (Braziliaanse expeditieleider) had een hele speach voor ons gemaakt (erg ontroerend) en wij hadden uiteraard ook een bedank boekje voor hem en onze anders Braziliaanse expeditieleider (Felipe). Daarna hebben we voor iedereen apart een persoonlijk briefje geschreven als herinnering aan hem/haar en die mocht je pas lezen als je weer thuis was in Nederland. We zijn om vijf uur naar het vliegveld gereden en gelukkig hadden we deze keer geen vertraging en verliep alles soepel. Op het vliegveld hadden we nog even tijd om de allerlaatste last-minute souveniertjes te kopen en om kwart over tien vertrok het vliegtuig dan eindelijk!

Dag 17: Welcome Home

Na de hele nacht geslapen te hebben in het vliegtuig (zo'n 8 en half uur geslapen) werd ik wakker gemaakt voor het ontbijt en toen hoorde ik dat we nog maar 2 uur moesten vliegen, wat ging de tijd toch heerlijk snel! We moesten nog overstappen in Frankfurt en daarna moesten we nog een uurtje vliegen voordat we in Amsterdam aankwamen. Het laatste stukje van de vlucht hadden we nog een paar misselijken door de slechte daling... Op Schiphol aangekomen kon de voordeur niet open (hadden wij weer) maar na 10 min stonden we dan eindelijk weer op de Nederlandse grond, dat voelde toch wel erg goed! De koffers waren al op de band toen we aankwamen en na uitgebreid afscheid te nemen van iedereen mochten we dan toch eindelijk na twee weken weer naar je eigen familie. Wat was ik blij om papa & mama te zien, wat had ik ze toch wel gemist!

Inmiddels ben ik alweer bijna 3 weken thuis en alweer een week naar school. Wat is het anders hier in Nederland, het eten, de mensen en ik mis ook de gezelligheid van de groep. Over een maandje zie ik gelukkig mijn groep weer bij de reünie (georganiseerd door Worldmapping) en daar kijk ik naar uit!

Liefs, Annemijn

Follow the author: annemijnbakker
Promotions
verzekering studeren in het buitenland

Studeren in het buitenland, stagelopen of onderzoek doen? Check welke verzekeringen voor jou van toepassing zijn via de JoHo Insurances Foundation, of bereid je vertrek naar het buitenland voor

Study or work abroad: check your insurance options

More contributions of WorldSupporter author: annemijnbakker
Content categories
Comments, Compliments & Kudos

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Access level of this page