Wat een belevenissen!

Wat een belevenissen
Antere! (Lees: goedemiddag)
Ook de eerste woordjes in het Ghanees kan ik nu uitspreken, vooral de oudere Ghanese mensen laten een stralende glimlach zien als je ze in hun taal begroet.

Na een paar dikke knuffels op Schiphol stapte ik achter de douane. In het vliegtuig zat ik naast een Nederlands meisje dat ook vrijwilligerswerk in Ghana ging doen, gezellig. In Accra werd ik opgehaald door 2 nederlanders, we gingen per taxi naar hun huis, waar ik mijn eerste nacht heb geslapen. Alleen de taxirit al was een ervaring: Ghanezen waren aan het hardlopen, je hoorde Afrikaanse muziek, je rook allerlei gebakken vlees, vis echt werkelijk alles was zo Afrikaans. Die nacht sliep ik in een kamer zonder glas voor de ramen, hoe raar?! Eenmaal ging ik naar het toilet: de lampen deden het. Tweede keer ging ik naar het toilet de lampen deden het niet, welkom in Ghana! Echt super vaak valt de stroom uit!

De volgende ochtend om 7.00 gingen we (2 nederlandse zusjes en ik) met de bus naar Tamale. Ghanezen zijn echt ontzettend relaxed en langzaam dus uiteindelijk vertrok de bus om 9.00 uur. De busrit was lang maar veel van het land gezien, ogen tekort. Bizar zijn de wegen: op het ene moment rijd je op een relatief goed stuk astvalt op het andere moment houd de weg op en rij je door modderkuilen van minimaal een halve meter. En wat een troep overal, zoveel troep niet normaal. Schrijnend was ook te zien hoe de armoede werkelijkheid is hier. Soms heb ik het gevoel continu door een krottenwijk te lopen.

Na 12 uur aangekomen in Tamale daar werden we opgevangen door Bash (contactpersoon van de organisatie). Van maandag tot en met vrijdag had ik introductieweek, waarbij we sliepen op het kantoor van de organisatie. En ook deze nacht weer regen, dat had ik echt niet verwacht! Wakker geworden van de loslopende geiten, toeterende brommers etc. We zijn deze eerste dag in Tamale de stad met Bash ingeweest. Dat was heel indrukwekkend, overal lopen, fietsen, brommeren, rijden mensen kriskras door elkaar heen, echt een grote chaos. Op de stoep staan heel veel marktkraampjes waar je van alles kunt kopen, en daar is het super druk. Heel gezellig is het om samen met de 2 zusjes en Bash de stad te leren kennen en ervaringen te delen.

Als blanke val je hier echt heel erg op, soms lijk je wel de koningin of sinterklaas! Kinderen komen namelijk naar je toe pakken je hand vast willen aan je haar zitten, echt heel apart.

De volgende dag zijn we naar de Kidz Activ School (de school opgezet door de organisatie) geweest, dit was heel erg leuk. De school vond ik er echt heel mooi, kleurijk uitzien, we werden in alle klassen voorgesteld aan de docent en in de hogere klassen zongen de kinderen tegelijk: 'Goodmorning, how are you'. Hier moest ik wel aan wennen!

Daarna een fiets opgehaald en met zijn vieren naar het stadium van Tamale gefietst. Een opvallend groot, mooi stadium. De fiets, fietst, maar het is behoorlijk trappen!

Het Ghanese eten is vooral heel vet (alles wordt in olie gebakken) en er wordt veel witbrood en alleen maar koolhydraten gegeten. Waar mijn maagje niet zo goed tegen kan waardoor ik al een aantal dagen een steen op me maag heb, behoorlijk overgegeven heb en aan de diarree zit. Ik hoop dat ik snel aan het eten wen!

Gister hebben we (met 5 vrijwilligers van de organisatie) djembee les gehad in de Kidz Activ Lodge (Guesthouse van de organisatie). Wat super mooi is de lodge, net alsof je in een resort bent! De Djembeeles was leuk, heel leuk! Ghanesen spreken best goed Engels, met een Afrikaans accent, omdat ik zelf al niet zo'n held in Engels ben moest ik erg goed opletten tijdens de les anders bakte ik er niets van.... Daarna zijn we naar het zwembad geweest, heerlijk die afkoeling. Het is warm hier, maar niet super zonnig, wel lekkere temperatuur eigenlijk. Het was erg gezellig in het zwembad! Er zijn nu ongeveer 9 vrijwilligers in Tamale, we zien elkaar vaak 's middags en soms met eten dus dat is erg leuk!

Ik ben net achterop de motor bij Bash naar het ziekenhuis geweest waar ik vanaf maandag ga werken. Ik werd vriendelijk welkom geheten, en ik heb er zin in te beginnen. Ik ga zo kennismaken met het gastgezin waar ik de komende weken zal verblijven, ik ben heel benieuwd.

Foto's heb ik natuurlijk gemaakt, maar ik ben mijn kabeltje vergeten mee te nemen, (oen oen) dus die zien jullie de volgende keer!

Mis de Nederlandse yoghurt en het bruine brood wel hoor:)

Tot snel!

Contributions, Comments & Kudos

Als je lekker brood wil, moet

Als je lekker brood wil, moet je of naar Nederland, of naar Frankrijk! haha. Nou ja, ik hoop dat je gewend raakt aan het eten daar! Succes in het ziekenhuis. Ze zullen je hulp daar vast op prijs stellen!

Koninginenklaas :P

Die lodge lijkt me ook erg leuk! (Foto? :3) Ik hoor wel vaker dat ze daar goed Engels spreken. Dat helpt ze met een baan vinden in de stad.

Add new contribution

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Blog of E.Heemskerk
Content
Access level of this page